Rozhovor – Mobilnet je slovenská značka, ktorá ponúka EKO balenie
Keď stojím pred výstavnými stojanmi na predajniach elektra, už dlhšie sa zamýšľam nad tým, aký zmysel má zalisovať napríklad kábel k nabíjačke do plastového obalu a ten ešte dať do plastového sáčku. Jedného dňa som si však všimol ekologické balenie značky, ktorá toto príslušenstvo zabalila do rozložiteľného kartónového obalu. Žiadny zbytočný plast. Začal som sa o tieto produkty viac zaujímať a zistil som, že je to značka Mobilnet. No a to čo ma skutočne prekvapilo bolo, že je to slovenská značka. Od toho momentu nebolo ďaleko k tomu, aby som sa o nich chcel dozvedieť viac a tak som si povedal, že rozhovor s jedným z kľúčových manažérov bude to pravé. Na moje otázky odpovedal Rastislav Murárik CEO.
Ste slovenská firma, ktorá ponúka najmä príslušenstvo pre mobilné telefón a tablety, ale v ponuke máte oveľa viac. K tomu sa dostaneme neskôr. Ako celá myšlienka na výrobu a ponuku tohto segmentu vôbec vznikla?
Príbeh našej firmy je veľmi jednoduchý. Ako pri väčšine firiem vznikal z potreby, z nadšenia niečo dokázať. Okolo roku 2000 sa začal trh s mobilnými telefónmi rozrastať, mobilný telefón už bol dostupný u Globtelu a Eurotelu za korunu. Myslím, že to bol Ericsson 628, tým pádom vznikol priestor na otvorenie mobilshopu. Vtedajší majitelia Mobilnetu otvorili 5 obchodov, narazili však na problém s dodávkami tovaru. Absencia distribútorov mobilného príslušenstva bola veľká, respektíve na trhu bol asi len dvaja. Vyriešili to vlastnou distribúciou, ktorá postupne preklopila značku z maloobchodu na veľkoobchod.
Firma sa zaujíma o život svojich zamestnancov a vzťahy udržuje napríklad pravidelnými teambuildingovými aktivitami. Vnímate, že dobré vzťahy vo vnútri firmy sa prejavujú aj vo vzťahu k zákazníkom?
Šťastný zákazník - dobrý zákazník, šťastný zamestnanec - dobrý zamestnanec. Určite áno. Dobré pracovné prostredia a vyvážené vzťahy medzi kolegami vytvára pozitívum, ktoré sa chtiac nechtiac automaticky šíri ďalej. Čo dáš, to dostaneš. Teambuildingové akcie sú zázračné. Kolegovia sa spoznávajú v inom prostredí, pri iných situáciách a z iných uhlov. Vzniká väčší rešpekt a pochopenie. Ako ja hovorím, tam vždy uvidíš, či kopeme loptu jedným smerom.
Svet moderných technológií sa vyvíja takmer denne. To si vyžaduje neustále vzdelávanie zamestnancov a oboznamovanie sa s novými technológiami na trhu. Ako toto zvládate?
Vo väčšine prípadoch, na úsekoch kde je to potrebné, máme mladú generáciu kolegov. Tí žijú s vývojom a nie je ich potreba tlačiť, skôr brzdiť. Technológie a inteligentné zariadenia väčšinou zjednodušujú a uľahčujú prácu, život a šetria čas. Preto mladí a správne „leniví“ kolegovia okamžite reagujú. Samozrejme veľký vplyv má aj väčšia dostupnosť informácií než bola pred 20 rokmi, keď sme začínali.
Máte aj vlastné predajne, alebo sa výhradne venujete výrobe a vývoju produktov?
Kamenné predajne už nemáme. Zaoberáme sa len výrobou, vývojom a distribúciou.
Ako vznikajú nápady na nové produkty? Je to vec manažérov a vedenia firmy, alebo s nápadom môže prísť aj bežný radový zamestnanec?
Väčšina produktov vzniká z potreby trhu, nových trendov atď. Vo firemnej štruktúre každý manažér v danej obchodnej skupine je aj čiastočne produktový manažér. Na spoločných poradách všetci dávajú návrhy, ktoré sa spoločne schvaľujú. Manažér skupiny zase na porade svojej bunky rieši požiadavky a návrhy kolegov, teda áno, aj bežný radový zamestnanec je tvorca nápadu.
Vaše portfólio je skutočne veľké, v ponuke máte nabíjačky, káble, slúchadlá, pamäťové médiá, powerbanky či puzdrá. Čo pokladáte za svoj kľúčový produkt?
Tým, že sme veľkoobchod a v portfóliu máme viac ako 3500 aktívnych tovarových položiek, nezameriavame sa len na konkrétnu jednu skupinu. Produkty pri ktorých sa podieľame na vývoji aj dizajne, čiže produkty s väčšou pridanou hodnotou zaraďujeme na trh pod značku STURDO.
Ponúkate aj možnosť dať si vyrobiť puzdro na telefón s vlastným dizajnom. Využívajú túto možnosť vaši zákazníci?
Áno, je to jedna z našich služieb pre obchodného partnera alebo konečného zákazníka. Páči sa nám vytvárať vlastné dizajny alebo dizajny zaslané od zákazníkov formou tlače aj na bežne predávané puzdra. Myslím, že za 4 roky sme pár tisíc kusov vytlačili.
Pre skutočne náročných zákazníkov ponúkate prémiové, ručne šité puzdrá, pod značkou RED ANT. Viete mi povedať viac o tejto značke?
Tá istá situácia ako pri vzniku firmy nastala aj pri rozbehnutí výroby. Nedostatok kožených, myslím tým naozaj kožených puzdier, nás prinútila začať vyrábať. Páčila sa nám jednoduchá výroba a šikovné slovenské ručičky. Dodnes máme viac ako 80% výrobných procesov ručne a tak to chceme aj zachovať. Okrem dodávateľov kože z Talianska, výhradne nakupujeme materiál od slovenských výrobcov a distribútorov.
Čo všetko máte v ponuke pod touto značkou?
Viac ako 6 rokov sme vyrábali len puzdra na tablety, notebooky, mobilné telefóny. Neskôr pribudli rôzne reklamné predmety, vizitkáre, puzdrá na okuliare alebo darčekové balenie fliaš pre obchodné komory. Možno ak si niekde v slovenskej kolibe budete vybrerať z menu, bude v obale z našej výroby. Minulý rok sme dokonca spustili výrobu pelechov pre psy a mačky.
Zaujali ma kožené puzdra s folklórnymi motívmi, ktoré sú dokonca aj vyšívané. Ako vznikol tento úžasný nápad?
Ako som už hovoril, snažíme sa, aby výroba niesla vo svojich produktoch čo najviac Slovenskô. Známy vzor Čičmany a iné slovenské vzory tam určite patria. V dizajne sme ich pretavili do kombinácie drevo a koža, kde je vzor vypálený do dreva. Ale keďže pri tomto procese sa dostávame do strojovej výroby (viac ako 20%) vymysleli sme miesto vypaľovania vyšívanie vzorov, samozrejme ručne.
Aké sú vaše plány do budúcna? Plánujete nejaké prekvapenia, alebo je vašim cieľom udržať si tú kvalitu a úroveň akú už máte na trhu?
Kvalitu a úroveň produktov pre zákazníkov považujem za štandard. V tomto roku plánujeme dokončiť eko balenia, respektíve mali by sme byť schopní zabaliť každý náš produkt do EKO obalov. Je to trochu komplikované mať obaly, ktoré na jednej strane predávajú a chránia produkt a na druhej strane sú aj praktické pre výrobný proces. Momentálne dokončujeme projektové plánovanie nového produktového portfólia pre širšiu skupinu zákazníkov. Takže sám som zvedavý ako sa to celé zrealizuje.